Chili

8 mei 2017 - San Pedro De Atacama, Chili

Hallo allemaal,

Morgen laten we Chili alweer achter ons, tijd om wat te schrijven over onze geweldige tijd hier!

Ruim 1.5 week geleden kwamen we aan in Arica, een kuststadje net over de grens bij Peru. We hadden een hostel geboekt dat gerund werd door een Nieuw-Zeelandse man en zijn Chileense vrouw. Heel erg gezellig hostel, vooral de gratis upgrade naar kamer met eigen badkamer (ipv gedeeld) was chill.

Na drukke weken in Peru waren we allebei moe en een beetje ziekjes. In Arica hebben we dan ook niet veel meer gedaan dan aan het strand liggen en relaxen. ‘S avonds lekker rood (Sanne), misschien toch iets beter insmeren, oeps.

Toen we op een middag toch even de stad in gingen, belandden we in een straatfestival. Overal muziek en groepen die lokale dansen opvoerden. Leuk om mee te maken :)

imageimage

De nachtbus naar San Pedro de Atacama was wederom een interessante onderneming. Middenin de nacht werd er door de bus geschreeuwd en moesten we snel de bus uit. Snel ging niet echt, want panisch als we waren hadden we onze tassen in een constructie vastgemaakt aan de stoel. Als laatste kwamen ook wij de bus uit en moesten we onze tassen door een scan halen. Controle op groente en fruit geloven we, niemand vertelt je iets dus we hebben eigenlijk geen idee. Bij de tweede onverwachte stop reed de bus iets later weg met onze backpacks, een uur later kwam hij (gelukkig) terug. Benzine halen ofzo…

Aangekomen in San Pedro de Atacama eerst nog wat bijgeslapen en daarna het stadje verkend. Het is echt een stadJE, 80% bestaat uit touroperators, de overige 20% is restaurant en hostel (oké, misschien iets overdreven). Na wat rondvragen besloten we 5 tours te doen hier. Beginnend met de eerste avond sterrenkijken

De woestijn hier maakt het de perfecte plek om sterren te kijken. We kregen eerst een lezing over het heelal en uitleg over de sterren. Daarna werd er uitleg gegeven over de sterren en de sterrenbeelden die je met het oog kunt zien. Grappig om de grote beer nu op zijn kop te zien. Op het zuidelijk halfrond is hij ook veel groter. Als laatste mochten we ruim een half uur door 5 verschillende telescopen kijken. Jupiter met zijn manen weer gezien en verder nog veel meer moois.

De volgende dag stond een excursie naar de hidden/seven lagoons op het programma. Deze lagoons zijn zo zout dat je er met gemak in blijft drijven. Niets was minder waar, het was zelfs moeilijk om je voeten onder water te krijgen. Na het zwemmen was een douche geen overbodige luxe, we waren zelf een beetje zoutkristallen geworden en glinsterden helemaal van het zout.

Vrijdag hebben we mountainbikes gehuurd en zijn we opweg gegaan naar de Valle de la Luna (maanvallei). Een lange, maar indrukwekkende fietstocht. Omdat de meeste mensen ‘s middags met een georganiseerde toer gaan en wij ‘s ochtends waren, hadden we het park zo goed als voor ons alleen. Prachtige rotsformaties en uitzichten die de naam ‘maan’ eer aan doen.

Moon valleyMoon valley 2

We gaan nog even door, want zaterdag stond een volle dag naar Piedras Rojas (rode stenen) op het programma. De eerste stop was ook echt in dit park. Wow, we hebben al veel moois gezien onze reis, maar dit was wel een van de hoogtepunten. Prachtig helder water, rode stenen, blauwe lucht en besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. De gids was erg creatief met fotos maken, dus een springende foto mocht niet ontbreken :) De volgende stop van de dag was bij twee bergmeren. Ook dit was weer mooi. Sorry we vallen in de herhaling, maar alles is zo moooiii. Na een heerlijke lunch gingen we opweg naar Laguna Chaxa, een lagoon waar we flamingo's konden spotten. Het heldere water met zout weerkaatste de omliggende bergen mooi. Nog een stop in een oud dorpje, voor we uitgeput in het hostel

Red stones

Uitslapen? Wat is dat?! 5 uur werden we gisteren opgehaald om naar de Tatio Geisers te gaan. De op twee na grootste geisers van de wereld zeggen ze. Ze zijn sowieso de koudst gelegen geisers. Het was ruim -7 graden, maar zonder zon voelde het als -20. Echt verschrikkelijk koud. Om een klein beetje warm te blijven gingen we maar in de stoom van de geisers staan. Over het algemeen leuk om gezien te hebben, maar vooral Sanne twijfelde of het de kou waard was.

Bij de geiserGeiser

Gistermiddag hadden we eindelijk de tijd om even in ons hostel te relaxen. Het is een echt hippie hostel en voor het eerst slapen we op een slaapzaal. Dit is ook gelijk de laatste keer, we zijn luxe backpackers kwamen we achter. Vandaag doen we wederom even helemaal niets, morgen gaan we op een 3 daagse tocht richting Uyuni, Bolivia.

Hond

We hebben nog lang niet genoeg gezien van Chili, maar besloten om in de toekomst terug te komen om de rest van het prachtige land te ontdekken! En om nog meer lieve hondjes te zien, ze hebben er hier genoeg. Voor nu was dit het, benieuwd naar al het moois (en de kou) dat Bolivia te bieden heeft!!

Groetjes,

Joost en Sanne

1. F H Boekhorst:
    8 mei 2017
    Wat een belevenissen benieuwd naar rest wat. Nog komt
  2. Karin:
    11 mei 2017
    Weer heel leuk om jullie verhalen te lezen.
    Geniet van de mooie tijd daar