Cusco & Machu Picchu

13 juni 2017 - Cusco, Peru

Hallo allemaal,

Ons laatste blog alweer. De tijd is mega snel voorbij gevlogen, wat betekent dat we aankomende donderdag alweer op NL bodem staan. Mama’s, papa’s, opa’s & oma’s blij, maar wij stiekem ook wel weer hoor. Na 9.5 geweldige weken is het fijn om straks weer even rust te hebben en al onze vrienden en familie weer te zien! Maar, we zijn nog niet thuis, we zitten nog in Cusco. Een sfeervolle stad in het zuid-oosten van Peru, de voormalige hoofdstad van het Inca-rijk.

Vorige week zondag zijn we daar aangekomen en sindsdien hebben we niet stil gezeten! De eerste avond gelijk de stad verkend en de tour opties bekeken (jezus, wat heb je veel opties hier). ‘S avonds lekkere groenten gekocht en een heerlijk gerecht gekookt samen met onze Duitse vrienden (we doen het zelfde rondje dus komen elkaar telkens tegen in een stad).

Maandag middag besloten we de eerste tour te doen, de City Tour. Dit hield in dat we naar 5 Inca plekken zouden gaan in de buurt van Cusco. Ontzettend mooi allemaal, wat een bijzonder volk de Inca’s. Voor die tijd liepen ze ontzettend voor op andere beschavingen en culturen. Ingenieuze bouwwerken, bestemd tegen aardbevingen en voorzien van goede irrigatie. Kunnen ze nu nog wat van leren. Een drukke middag, maar geweldig om een eerste indruk te krijgen van al het moois wat Cusco te bieden heeft.

City tour 1City tour 2

Dinsdag zijn we meteen weer in de tourbus gestapt. Dit keer een volle dag door de Sacred Valley. De eerste ruïne, Pisac was indrukwekkend groot. Mooi om te zien hoe handig de Inca's omgingen met ruimte. Op de berg zijn terrassen gecreëerd waarop ze gewassen konden verbouwen. Wederom natuurlijk met een zeer ingenieus watersysteem. Na Pisac reden we door naar Urubamba voor lunch. Waar de hele bus een zeer toeristisch restaurant in liep, staken wij de straat over naar een lokaal tentje. Menuutjes voor soms nog geen 1.5 euro blijven ons favoriet. Na de lunch door naar Ollantaytambo voor nog meer ruïnes en daarna door naar Chinchero voor een laatste (ook al was het toen zo goed als donker) stop bij een koloniale kerk, gebouwd op de fundering van een Inca gebouw.

PisacPisac 2

Woensdag stond in het teken van Joost zijn verjaardag :) ‘S ochtends had Sanne de kamer versierd met ballonnen (oeps, even vergeten dat ballonnen opblazen veel geluid maakt, Joost lag lachend in bed). Die dag deden we het vooral heerlijk rustig aan. We hebben nog wel de Machu Picchu geboekt, maar verder voornamelijk taart gegeten en andere lekkere dingen. Het blijft toch je verjaardag! ‘S avonds uiteten geweest bij een Indiaas restaurant en daarna nog een laatste keer iets gedronken met de Duitsers. Onze wegen gaan hier scheiden, dan maar op bezoek in Duitsland binnenkort:)

Donderdagochtend was het tijd om richting Machu Picchu te gaan. Voor wie denkt dat je heel makkelijk daar heen kunt, helaas. Er zijn meerdere 4 daags wandelingen die erheen gaan, je kunt een trein nemen of met een busje en de laatste 2 uur langs het spoor lopen. Joost heeft al weken last van zijn longen en op aanrader van de dokter waren de meerdaags wandelingen afgeraden. De trein kost rond de 140 dollar, dus ook die viel af. Wij namen de bus, wat inhield dat we eerst 6 uur in een busje naar Hidroelectrica reden en vanaf daar 2 uur langs het spoor moesten lopen. Iedereen doet het, dus blijkbaar staan de bordjes “niet langs het spoor lopen” er voor de sier… De route langs het spoor was prachtig. Je loopt langs een rivier en midden in de beginnende jungle. In Aguas Calientes (stadje bij MP) vonden we gelukkig snel een mooi hostel voor 2 nachten. ‘S avonds op de lokale markt een menuutje gegeten tussen de locals en daarna vroeg gaan slapen.

TreinspoorBrug

Om 4 uur de wekker, om 4.45 begonnen met een 2 uur durende wandeling de berg op naar Machu Picchu. Daar aangekomen kwamen we een ouder Nederlands stel tegen met wie we in de bus vanuit Puno zaten. Met z’n vieren namen we een guide die ons het een en ander over Machu Picchu vertelde. Een leuke manier om de ochtend mee te beginnen! Na de tour was het voor ons tijd om de Machu Picchu Mountain op te gaan. Hier moest je een extra ticket voor kopen, maar dan heb je wel een prachtig uitzicht over de MP en de vallei. Owja, en je moet wederom 1.5 uur steil omhoog lopen.

In de vroege ochtendVallei

MP van boven‘S middags hebben we zelf nogmaals MP bekeken en wat extra foto’s gemaakt. De Lama’s die er rondlopen waren ook grappig om even naar te kijken. Hadden we van te voren niet hele hoge verwachtingen, het overtrof echt alles. Wat een schoonheid!! Ook het aantal toeristen viel gelukkig super mee :) ‘S avonds met vermoeide benen nogmaals een menuutje gegeten en daarna wat gedronken op een terrasje. Wat een geweldige dag!

Lamas MPHuizen Mp

Zaterdag was het tijd om terug te gaan naar Cusco. Wederom 2 uur lopen langs het spoor en daarna 6 uur in de bus. Helaas was de buschauffeur niet echt de beste en vlogen we dus met 100 km/h door de bochten. We waren blij toen we ‘s avonds weer heel in Cusco aankwamen.

Afgelopen zondag hebben we heerlijk uitgeslapen en rustig aangedaan. Een lekker ontbijt op de locale markt; fruitsapje, koffie, broodjes avocado, ei of salchicha (worst met frietjes en mayo). Na een goed ontbijtje naar het historisch museum geweest. Tja, die Spanjaarden hebben er een mooi zooitje van gemaakt. Na het museum nog meer lekker eten gehaald, het is zo aantrekkelijk hier aangezien ze het overal op straat verkopen. Lorenz en Larissa maakte telkens grapjes over ons omdat we echt alles kopen op lokale marktjes/kraampjes. De meeste toeristen gaan naar de duurdere restaurants, wij niet.

Lunch mercadoOntbijtje

Gisteren hebben we het wederom lekker rustig aangedaan in Cusco (lekker genieten van het eten haha). Zometeen vliegen we alweer terug naar Lima. Hier hebben we een hostel in de buurt van het vliegveld geboekt zodat we morgen makkelijk door kunnen naar Nederland. Nog een korte stop in Parijs, voor we donderdag om 18.10 aankomen in Amsterdam!

We kunnen het nu weer zeggen: tot snel allemaal!

Groetjes,

Joost en Sanne