Huacachina, Nasca & Arequipa

30 april 2017 - Arica, Chili

Hallo allemaal,

Het werd wel eens tijd voor een tweede blog. We doen zoveel leuke dingen dat het er telkens bij in schiet. Maar, hier dan echt :p

Ons vorige blog schreven we in Huacachina, net voor we met een dunebuggy door de duinen zouden gaan en zouden gaan sandboarden. We hebben het overleefd en het was geweldig! Met 200 km/h door de duinen, over heuvels waarbij je het gevoel had dat je omsloeg. Ook het sandboarden (met een soort snowboard van een duin af) was een beleving. Toen we thuis kwamen zat overal zand, maar de ervaring en het uitzicht in de duinen maakte het de moeite waard!

De volgende dag vertrok de bus richting Nasca. Onderweg stopte we om een Pisco tour te doen. Hier lieten ze ons zien hoe Pisco, het locale alcolistische drankje, wordt gemaakt. Verder mochten we verschillende smaken proeven, vooral Joost vond het lekker. In Nasca hadden we een heel leuk hostel geboekt, waar we twee nachten zijn gebleven. Hoogtepunt in Nasca waren de Nascalines, eeuwenoude lijnen in de vorm van verschillende figuren.

Met een lege maag stapte we in een 6 persoons vliegtuigje om de lijnen te bekijken. Vooral de lege maag was een goede tip, want we hebben nog nooit zo veel bochten gemaakt als toen. De lijnen waren gaaf om te zien en het vliegen in zo’n klein vliegtuigje was een beleving opzich. ‘S avonds was er in een planetarium een lezing over de lijnen. Heel leuk om naartoe te gaan. Niet alleen om te horen over de verschillende theorieën (heeft het echt te maken met de sterren en de stroming van het water?), maar ook om door een telescoop Jupiter en zijn 4 manen te zien.

De volgende stop was Arequipa. Omdat de nachtbus naar Arequipa pas om 7 uur ‘s avonds vertrok, hadden we overdag nog ruim de tijd. We hebben een tour gedaan naar een oud aquaduct en Cahuachi, overblijfselen van de Nasca civilization. Samen met een spaans stel gingen we op pad met een chauffeur. Met zijn kleine auto waren de onverharde stenen paden een uitdaging, maar met af en toe uitstappen/duwen, zijn we er gekomen!

De nachtbus naar Arequipa was verschrikkelijk. Na amper geslapen te hebben, kwamen we om 5 uur daar aan. Helaas konden we pas om 12 uur de kamer in, dus besloten we om met dikke jassen en muts op het dakterras te wachten. De zonsopkomst met uitzicht op de vulkaan Misti was prachtig.

In Arequipa hebben we het vooral heel rustig aan gedaan. De hoogte (2200 meter) bracht de enige problemen met zich mee. De stad zelf was mooi, veel spaanse invloeden en vooral wederom goedkoop en lekker eten. Voor 6/7 soles, nog geen 2 euro, krijg je een menuutje. Soepje vooraf, dan hoofdgerecht naar keuze en een glaasje drinken erbij. Weinig toeristen doen dit, maar tussen de locals eten is eigenlijk veel leuker. Door de taalbarrière is het soms wel een raadsel wat je op je bord krijgt. Vooral voor Sanne is dit soms een uitdaging, vooral als ze opeens vlees krijgt ipv vis. Joost blij met twee stukken vlees:p

Afgelopen maandag zijn we begonnen aan een tour door de Colca Canyon. Je kon kiezen tussen een 2 of 3 daagse tour en aangezien we de tijd hebben, kozen we voor het laatste. Dit was een goede keus bleek later, want we hadden veel meer tijd om te genieten van de mooie omgeving. Anyway, om 3 uur ‘s nachts werden we opgehaald om naar de canyon te rijden. Gelukkig konden we nog wel een beetje slapen en hebben we de meeste bochten door de bergen niet gevoeld.

Voor de tour kon beginnen, stopte we eerst bij Mirador Cruz del Condor, een plek waar de Condor goed te zien is. We hadden geluk, er vlogen wel 15 condors langs ons. Prachtige beesten om te zien. Daarna begon de echte trekking. De eerste dag was vooral naar beneden aangezien we de rivier moesten oversteken. We sliepen in een klein dorpje in een eenvoudig kamertje, gemaakt van stenen en modder. Tweede dag was meer egaal en na een mooie wandeling kwamen we aan in de “Oase”. Dit deed zijn naam eer aan, aangezien het hostel (wederom hutjes) een prachtig zwembad had omringd met palmbomen. ‘S avonds kwamen we geheel onverwacht het Spaanse stel uit Nasca weer tegen in het hostel. Gezellig om bij te kletsen en om savonds, samen met een Belgisch stel, nog een kaartspel te spelen. Grappig dat iedereen dezelfde route aflegt en je dus mensen vaker tegen komt.

De laatste dag van de tocht was het zwaarst. Om 5 uur vertrokken we de berg op (een zaklamp was geen overbodige luxe). 1200 meter is toch niet niets zo vroeg op de ochtend. Maar, we hebben het overleefd en het uitzicht boven was nog mooier dan we de eerste dag hadden gehad! Op de terugweg stopte we een uur bij de hotsprings. We waren super vermoeid, maar dat uur deed ons en vooral onze spieren goed. Heerlijk warm water en daarna de koude rivier in rennen! Op de terugweg naar Arequipa stopte we nog op 5000m hoogte, van waar we veel vulkanen konden zien. Verder stond er een stop op het programma bij de lamas en alpacas, vooral dat laatste maakte Joost heel blij.

Terug in arequipa hebben we het wederom erg rustig aangedaan. Enkel het klooster bekeken en lekker gegeten.

Eergisteren zijn we de grens naar Chili overgestoken. Dit was nog een hele onderneming, aangezien we van bus naar taxi moesten wisselen en de grensovergang niet echt als veilig bekend staat. Samen met twee Engelse jongens is het ons gelukt en genieten wij nu van een rustdagen in Arica.

Sorry voor het lange blog, we maken zoveel mee dat het niet korter kon :p

Groetjes,

Joost en Sanne

1. Mama/Natalie:
    30 april 2017
    Zoveel belevenissen! Mooi beschreven. Heel veel plezier samen . Geniet!