Lima, Paracas en Huacachina

19 april 2017 - Huacachina, Peru

Hallo allemaal,

Alweer een week zijn we onderweg, en die week is snel gegaan! We zullen beginnen bij het begin :)

Ongeveer 4.5 maand geleden kwamen we op het idee om samen op reis te gaan. Destijds leek dat nog een eeuwigheid te duren, maar voor we het wisten moesten de backpacks al worden gepakt… Nog een voorlopig laatste bbq met beide families, voor we maandag op het vliegtuig naar Lima stapten. Het uitzwaaicomitée was indrukwekkend, volgens mij hadden onze moeders het er moeilijker mee dan wij (sorry mama’s we doen heel voorzichtig).

De vlucht ging helemaal prima, lekker films gekeken en van de hapjes en drankjes van KLM genoten. Het hostel in Lima was erg mooi en gezellig evenals het ontbijt dat we kregen. Dinsdag hebben we het rustig aangedaan en vooral Miraflores bekeken, de meest toeristische wijk van Lima waar ons hostel in lag. De kust is indrukwekkend met steile afgronden en een groene parkstrook. Woensdag zijn we met de lokale bus naar het oude centrum gegaan. Naar ons idee waren er weinig toeristen in Lima en in de bus waren we dan ook de enige niet-Limanezen. Dit was ook het geval in het lokale tentje waar we een heerlijk menuutje voor omgerekend 4 euro aten. Het oude centrum biedt veel moois, vooral het paleis was indrukwekkend. Om meer over de geschiedenis van Peru te weten te komen, besloten we om donderdag naar het museum Larco te gaan. Dit museum lag iets buiten onze wijk en bezit een indrukwekkende collectie aan aardwerk, kleden, sieraden en alles wat te maken heeft met de verschillende culturen die het land rijk was. We kwamen meer te weten over de verschillende volken die door de jaren heen in Peru hebben geleefd en de gebruiken die zij hadden. Interessant om met deze voorkennis de rest van Peru te ontdekken!

Vrijdagochtend om 6 uur werden we opgehaald om door te reizen naar Paracas. We hebben besloten om het eerste gedeelte van onze reis te reizen met PeruHop, een soort hop on, hop of bus. Je kunt net zo lang in een stad blijven als je zelf wilt, maar doet met de groep in de bus leuke activiteiten. Onderweg naar Paracas maakte de bus o.a. een stop bij een landhuis, waar vanuit vroeger de Spanjaarden de katoenplantages in omgeving bestuurden. Onder dit pand was een stelsel aan ondergrondse tunnels waar slaven werden gesmokkeld en hier kregen we een rondleiding doorheen.

Paracas is een heel klein kustdorpje, maar tijdens het paasweekend was het overspoeld met peruvianen die de kust opzochten voor hun vakantie. Vooral het Paracas nationaal park en de Ballestas eilanden zijn de trekpleisters. In tegenstelling tot de meeste andere toeristen, bleven wij niet één nacht maar drie. We hebben de tijd, dus doen het lekker rustig aan.

Ons hostel was heel erg primitief, maar de familie die het onderhield was was erg aardig en behulpzaam. De eerste avond in Paracas zijn we uiteten geweest met een ander stel uit Zuid Afrika. Zij reizen de wereld rond voor een jaar, cool om hun verhalen te horen. De rest van de tijd in Paracas deden we het vooral erg rustig aan. Beetje door het kleine stadje gelopen, van de zonsondergang op het strand genoten en natuurlijk beide bezienswaardigheden bekeken.

Het nationale park was erg mooi, hele mooie woestijnlandschappen en vooral de kustlijn biedt indrukwekkende uitzichten. Voor ons gevoel duurde de tour te kort en hadden we nog wel langer van de prachtige uitzichten willen genieten. In de twee uur durende boottocht rond de Ballestas eilanden vaarde we nogmaals langs dit park, waardoor we toch wel een goede indruk hebben gekregen. De Ballestas eilanden worden ook wel de “poor man’s Galapagos eilanden” genoemd, en niet onterecht. Prachtige eilanden waar geen mensen mogen komen en de dieren hun vrije gang kunnen gaan. Zeehonden, pinguïns en ontelbare vogelsoorten komen er op de eilanden voor. Een prachtige afsluiting van drie dagen Paracas!

Momenteel zitten we in Huacachina, een oase midden in de woestijn en omringt met prachtige zandduinen. Gisteren hebben we een hoge duin beklommen om te genieten van een prachtig uitzicht. Zometeen zullen we gaan sandboarden en in een sand buggy gaan crossen. We zijn benieuwd!!

Fotos volgen hopelijk later, we wachten op goed internet haha.

Xx

Joost en Sanne

P.s. Voor wie zich afvraagt waarom onze pagina JenS heet…. Joost en Sanne. Credits gaan naar Hannie :)

1. Papa Joost:
    19 april 2017
    Leuk om jullie belevenissen te volgen.
  2. Karin:
    22 april 2017
    Geniet van jullie mooie reis :-)
    Voor ons de komende week ook even vakantie ;-)